Zemědělské stroje pomáhají se zimní údržbou silnic v Kojetíně

Pro své klienty zabezpečujeme hladký provoz více než 50 objektů za každého počasí. Pro zimní údržbu příjezdových cest a areálů jsme zvolili inovativní způsob – zapojili jsme zemědělské traktory. Z jakého důvodu? Specializovaných strojů – sypačů soli a sněhových fréz – je totiž v Česku pouze omezené množství, poptávka po nich prudce roste v exponovaných měsících, stejně tak jako cena. Naopak zemědělské traktory nemají v zimních měsících žádné využití. Našli jsme ekonomické řešení, které dá práci místním zemědělcům i jejich nevyužitým strojům.

 

Využívání mechanizované techniky odmístních zemědělců se nám osvědčilo například v kojetínském průmyslovém areálu.Panattoni Park Kojetín vOlomouckém kraji je jedním z největších areálu, který spravujeme. Sídlív něm společnost Amazon, která důsledně dbá na ekologii, bezpečnost prácea bezchybnou údržbu cest. Vzhledem k tomu, že se logistické centrum nachází vevýznamné zemědělské oblasti, dáváme zde možnost „zimních brigád“ lokálnímzemědělcům. Ti propůjčují své zemědělské stroje (a někdy i vlastní síly),pro které by v zimě neměli žádné využití. Traktory, které by jinak přes zimustály bez užitku ve stodole, najdou uplatnění při údržbě areálu a v boji se sněhovoukalamitou.

Kamiony nesmí uklouznout

V první řadě bedlivě sledujeme předpověď počasí. Když se začnouteploty v nočních hodinách pohybovat v rozmezí 0–4 °C, zemědělci držípohotovost a jsou připraveni vyrazit k preventivním zásahům. Listopademobvykle „solící sezóna“ začíná, mechanizace vyjíždí pouze v jednotkách dnů.S postupující zimou četnost výjezdů postupně roste; nejvíce jich je vlednu, kdy se v průměru solí 10 až 12 dnů měsíčně. Dopředu je třeba počítat stím, že silnice může pokrýt vrstva ledu i při silném větru, přestože jsouteploty nad nulou.

 

Kolik techniky jev Kojetíně zapotřebí

K solení pojezdových ploch dochází v zimě naprosto pravidelně, abynemohlo dojít k smyku, natož úrazu. Na pozemku, který má cca 233 000 m²,se v zimě udržují plochy o rozměru cca 113 000 m² – na to by jednovozidlo nestačilo. Proto se o místní cesty starají dva traktory, jednamultikára a sypač s radlicí s rozmetačem na sůl. Tato vozidla jsou vareálu nonstop k dispozici. Pro případ kalamity jsou v záloze připravenyještě dva další traktory, které mohou být k dispozici v řádu desítekminut. Stroje provádějí údržbu nejčastěji mezi 16. a 18. hodinou, druhá údržbaprobíhá mezi 2. a 4. hodinou ranní, aby bylo všechno uklizené před příchodempracovníků do zaměstnání.

 

Když už námraza vznikne a hodně nasněží

Preventivní posolování menším množstvím soli před vznikem námrazy mámnohem lepší účinky, než boj s již vzniklou námrazou. Jak ale přistoupit ktomu, když je už země promrzlá a nepřetržitě prší? Opětovné solení je v takovémpřípadě neúčinné a proti ledovce tak pomůže pouze kombinace soli a štěrku. Zpohledu údržby silnic lze považovat za opravdu kalamitní situaci, kdy je zeměpromrzlá a trvale prší – z toho vzniká náledí. Za pomoci kombinace soli aštěrku se to dá dobře zvládnout. Letošní první prosincový týden ukázal, žeštědrá sněhová nadílka dokáže velmi potrápit. Nepřetržité sněžení v kombinaci smrazem způsobilo, že sníh neodtával a téměř už nebylo kam ho shrnovat. Přestožev Kojetíně nasněžilo během jednoho dne (soboty 2. 12. 2023) 22-25 cm,zvládli jsme vše uklidit za pomoci čtyř traktorů, multikáry, velkého sypače amanipulátoru, na který jsme nainstalovali lopatu a sníh tím bagrovali nahromady. Následující dny jsme sníh odváželi mimo areál. Právě při odklízenísněhu a jeho vyvážení mimo areál se traktory výborně osvědčily.