Zemědělské stroje pomáhají se zimní údržbou silnic v Kojetíně

Přicházející zima je vždy znamením, že je třeba začít zabezpečovat pozemní komunikaci, aby nedocházelo ke zbytečným dopravním komplikacím. Situace, kdy sníh zaskočil silničáře, se v Česku bohužel pravidelně opakují. V B2 Assets se řídíme heslem, že kdo je připraven, není zaskočen. Pro své klienty zabezpečujeme hladký provoz více než 50 objektů za každého počasí. Myslíme dopředu, takže bedlivě sledujeme předpovědi počasí a zakládáme si na rychlé akceschopnosti. Věc, která nám v zimní údržbě areálů a příjezdových cest bezvadně funguje, je využívání zemědělské techniky.

Pro své klienty zabezpečujeme hladký provoz více než 50 objektů za každého počasí. Pro zimní údržbu příjezdových cest a areálů jsme zvolili inovativní způsob – zapojili jsme zemědělské traktory. Z jakého důvodu? Specializovaných strojů – sypačů soli a sněhových fréz – je totiž v Česku pouze omezené množství, poptávka po nich prudce roste v exponovaných měsících, stejně tak jako cena. Naopak zemědělské traktory nemají v zimních měsících žádné využití. Našli jsme ekonomické řešení, které dá práci místním zemědělcům i jejich nevyužitým strojům.

 

Využívání mechanizované techniky od místních zemědělců se nám osvědčilo například v kojetínském průmyslovém areálu. Panattoni Park Kojetín v Olomouckém kraji je jedním z největších areálu, který spravujeme. Sídlí v něm společnost Amazon, která důsledně dbá na ekologii, bezpečnost práce a bezchybnou údržbu cest. Vzhledem k tomu, že se logistické centrum nachází ve významné zemědělské oblasti, dáváme zde možnost „zimních brigád“ lokálním zemědělcům. Ti propůjčují své zemědělské stroje (a někdy i vlastní síly), pro které by v zimě neměli žádné využití. Traktory, které by jinak přes zimustály bez užitku ve stodole, najdou uplatnění při údržbě areálu a v boji se sněhovou kalamitou.

Kamiony nesmí uklouznout

V první řadě bedlivě sledujeme předpověď počasí. Když se začnou teploty v nočních hodinách pohybovat v rozmezí 0–4 °C, zemědělci drží pohotovost a jsou připraveni vyrazit k preventivním zásahům. Listopadem obvykle „solící sezóna“ začíná, mechanizace vyjíždí pouze v jednotkách dnů. S postupující zimou četnost výjezdů postupně roste; nejvíce jich je v lednu, kdy se v průměru solí 10 až 12 dnů měsíčně. Dopředu je třeba počítat s tím, že silnice může pokrýt vrstva ledu i při silném větru, přestože jsou teploty nad nulou.

 

Kolik techniky jev Kojetíně zapotřebí

K solení pojezdových ploch dochází v zimě naprosto pravidelně, aby nemohlo dojít k smyku, natož úrazu. Na pozemku, který má cca 233 000 m², se v zimě udržují plochy o rozměru cca 113 000 m² – na to by jedno vozidlo nestačilo. Proto se o místní cesty starají dva traktory, jedna multikára a sypač s radlicí s rozmetačem na sůl. Tato vozidla jsou v areálu nonstop k dispozici. Pro případ kalamity jsou v záloze připraveny ještě dva další traktory, které mohou být k dispozici v řádu desítek minut. Stroje provádějí údržbu nejčastěji mezi 16. a 18. hodinou, druhá údržba probíhá mezi 2. a 4. hodinou ranní, aby bylo všechno uklizené před příchodem pracovníků do zaměstnání.

 

Když už námraza vznikne a hodně nasněží

Preventivní posolování menším množstvím soli před vznikem námrazy má mnohem lepší účinky, než boj s již vzniklou námrazou. Jak ale přistoupit k tomu, když je už země promrzlá a nepřetržitě prší? Opětovné solení je v takovém případě neúčinné a proti ledovce tak pomůže pouze kombinace soli a štěrku. Z pohledu údržby silnic lze považovat za opravdu kalamitní situaci, kdy je země promrzlá a trvale prší – z toho vzniká náledí. Za pomoci kombinace soli a štěrku se to dá dobře zvládnout. Letošní první prosincový týden ukázal, že štědrá sněhová nadílka dokáže velmi potrápit. Nepřetržité sněžení v kombinaci s mrazem způsobilo, že sníh neodtával a téměř už nebylo kam ho shrnovat. Přestože v Kojetíně nasněžilo během jednoho dne (soboty 2. 12. 2023) 22-25 cm, zvládli jsme vše uklidit za pomoci čtyř traktorů, multikáry, velkého sypače amanipulátoru, na který jsme nainstalovali lopatu a sníh tím bagrovali nahromady. Následující dny jsme sníh odváželi mimo areál. Právě při odklízení sněhu a jeho vyvážení mimo areál se traktory výborně osvědčily.